26. Ce Este A/B Testing-ul?

Cel mai mare avantaj al promovării online este faptul că poți vedea rapid rezultatele muncii tale. Dacă s-a făcut trackingul corect, poți analiza clar ce a mers, ce nu și unde ai putea aduce îmbunătățiri. În plus, există un lucru suplimentar pe care îl poți face încă de la startul unei campanii – să testezi mai multe variante.

A/B testing-ul este procesul prin care rulează în paralel cel puțin 2 variante similare ale unei reclame (sau grup, campanie, landing page, etc) astfel încât să poți trage concluzii relevante cu privire la performanța fiecărei variante. Atunci când nu testezi, unica variantă pe care o folosești va fi indubitabil cea mai bună, neavând termen de comparație. Însă dacă vei adăuga o variantă similară, vei fi surprins de cât de mult îți poți îmbunătăți rezultatele, la costuri mult mai mici.

Cum desfășori un experiment de tip A/B testing?

  1. Alegi (de preferat) o singură variabilă pe care vrei să o testezi (un titlu de reclamă, o imagine, o strategie de bidding, o audiență, un URL, etc). Astfel, vei ști exact care a fost elementul care a determinat creșterea sau scăderea. Dacă vrei să testezi mai multe lucruri în același timp, poate ar trebui să faci multivariate testing.
  2. Îți selectezi indicatorii asupra cărora vrei să te axezi. Dacă nu ști ce urmărești, va fi destul de greu să îți dai seama care dintre variante e mai bună. Metrici după care te poți ghida: CTR, rată de conversie, bounce rate, cart abandonment rate, etc.
  3. Creezi versiunea experimentală care se va afișa în paralel cu versiunea de control. Asta înseamnă că trebuie să ai:
        • reclama/pagina/audiența existentă, nealterată, de la care pornești testul (controlul)
        • o versiune în care schimbi un element al reclamei/paginii/audienței de mai sus (experimentul)
  4. Asigură-te că traficul va fi împărțit egal între cele 2 versiuni, ca să poți trage concluzii relevante.
  5. Setează durata experimentului – fie că se va opri automat sau îl vei verifica tu și vei decide dacă s-au strâns suficiente date pentru a trage o concluzie.
  6. Pentru o acuratețe mai mare, e indicat să nu se desfășoare mai mult de un singur experiment per campanie în același timp.

În Google Ads și Facebook Ads există atât opțiuni de a seta experimente, cât și posibilitatea să creezi un număr mai mare de reclame pe care le poți testa în paralel. Alte tool-uri prin care poți face astfel de experimente: Omniconvert, Google Optimize, Unbounce, Optimizely.

Mai jos un exemplu de test desfășurat într-o campanie de page likes pe Facebook, unde singurul element modificat a fost poza folosită. Indicatorii urmăriți au fost rata de conversie și rata de click:

 

Rezultatele: V1 a ieșit câștigătoare. Prima variantă a avut CTR si rată de conversie mai mare (din totalul numărului de afișări au venit mai multe like-uri decât în cazul V2):

Deși A/B testing-ul pare că te conduce în final la varianta perfectă, aceasta nu există. Însă îmbunătățirea constantă a rezultatelor este cel mai bun obiectiv pe care ți l-ai putea seta atunci când pornești o campanie de marketing online.

Acest articol face parte din seria 30 De Zile De Marketing Debordant. În următorul articol vorbim despre formule de Excel folositoare specialiștilor PPC.

Pentru informații relevante din domeniu, urmărește-ne pe Facebook și/sau Instagram.

Autorul articolului:
Cătălina Mărușter

Chief of Doing Things @Debordant. Indragostita iremediabil de digital marketing.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *