3 Lucruri Pe Care Nu Le Știai Despre Fonturi

Fonturi

O imagine spune cât o mie de cuvinte, iar cuvintele spun întreaga poveste a imaginii. Deși inițial pare simplu, alegerea unui font potrivit mesajului pe care vrei să îl transmiți trebuie să țină cont de mai mulți factori. Diferitele forme și stiluri creează încă de la prima vedere o poveste în spatele cuvintelor, iar în unele cazuri, chiar fără a citi cuvintele.

Cel mai probabil ți s-a întâmplat și ție să citești un text în gând,  iar vocea interioară să îl reproducă în funcție de cum este scris. POATE SĂ PARĂ ȚIPAT, spus pe un ton jos ori timid.

Fiindcă fonturile îți însoțesc cuvintele și te ajută să îți completezi povestea, ar trebui să ții cont de următoarele 3 aspecte atunci când îl alegi pe cel potrivit brandului sau mesajului tău.

1. Instinctul și fonturile

Poți considera fontul o oglindire a emoțiilor transmise de către cuvinte. Un text cu forme rotunde exprimă bucurie și inocență, pe când un text cu unghiuri ascuțite poate exprima furie sau frică.

Motivul pentru care respingem formele ascuțite sau le asociem cu ceva periculos este datorită sistemului nostru de autoapărare existent în ADN.

Acest lucru se poate observa și în viață reală – analizând expresia fetei și a gesturilor corpului, îți poți da seama imediat dacă o persoană îți transmite siguranță (zâmbet, limbaj al corpului deschis și prietenos) sau din contră, pericol (corp arcuit care formează unghiuri ascuțite).

Sursa: Why Fonts Matter – Sarah Hyndman

2. Semnificația fonturilor

De-a lungul vieții noastre, colectăm inconștient fonturi, le depozităm în biblioteca personală și le asociem cu contextele în care le-am văzut cel mai des (branduri universal cunoscute) sau cu experiențe personale, unice pentru fiecare.

Istoria unui font poate rămâne neschimbată pe perioade lungi de timp sau poate să i se schimbe povestea radical, căpătând înțelesuri diferite. De exemplu, familia de fonturi Blackletter are o istorie pe cât de lungă, pe atât de interesantă.

  • Acest tip de scris a început să fie folosit în Europa de Vest de prin anii 1150, apoi folosit de către Johannes Gutenberg (1455 Biblia lui Gutenberg) pentru primele cărți tipărite;
  • În 1933, Adolf Hitler a declarat fontul Fraktur “Volk” – fontul poporului. A continuat să fie folosit până în 1941, urmând să fie înlocuit cu un font mai lizibil. După aceea, multe persoane au asociat familia de fonturi Blackletter cu nazismul, așa că au evitat acest design pe cât posibil;
  • În 1970 a început să fie folosit de trupe de heavy metal – AC/DC, Motörhead  – nu pentru asocierile politice, ci pentru notorietatea acestuia;
  • Din 1990 tot mai multe trupe hip-hop folosesc Blackletter pentru albume sau afișe.

Aceasta este, pe scurt, istoria dinamică a familiei de fonturi Blackletter, însă sunt multe alte fonturi la fel de interesante, cu diferite asocieri și povești. Înainte de a folosi un font care să îți reprezinte brandul, te-aș sfătui să cauți puțin istoria lui. Dacă este potrivită mesajului tău, super! Dacă nu, va trebui să faci un research mai îndelungat pentru a găsi fontul potrivit pentru tine.

3. Potrivirea cu textul

Acealași cuvânt, dar cu fonturi diferite poate spune povești care să nu aibă nicio legatură una cu alta. Așa cum am menționat în punctele 1 si 2, fontul pe care îl alegi trebuie să fie potrivit mesajului tău.

Oamenii sunt ființe bazate pe emoții, asociază și tratează ceea ce văd pe baza trăirilor lor. Un font care seamănă cu cele folosite în titlurile de filme horror, nu va transmite bucurie în mintea cititorului, la fel cum un font jucăuș nu va inspira niciodată seriozitate. 

Sursa: Why Fonts Matter – Sarah Hyndman

Totodată, atunci când fontul folosit este asociat cu o altă idee decât cea exprimată de designul lui, în mintea cititorului apare un conflict, iar textul devine mai greu de înțeles.

În concluzie, fiecare caracteristică a unui font te influențează în funcție de instincte, experiențele pe care le-ai avut sau emoțiile trăite. Atunci când dorești să comunici un mesaj, să prezinți valorile companiei sau să ajungi la o anumită audiență, cel mai bine ar fi să analizezi prima dată ce vrei să transmiți audienței tale și de abia apoi să alegi fontul potrivit.

PS. Pentru mai multe detalii fascinante legate de lumea fonturilor, îți recomand cartea Why Fonts Matter, scrisă de Sarah Hyndman.

Autorul articolului:
Adelina Nicolov

Creative Assistant

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *