19. Diferența dintre Branding și Marketing

Deseori, multe companii confundă termenul branding cu cel de marketing. Dar oare nu sunt același lucru? Ei bine, nu. Cele două sunt conectate între ele, dar nu sunt la fel. 

Brandingul se referă la identitatea companiei, la imaginea acesteia. De obicei, el se bazează pe întrebări precum: 

  • Ce te-a inspirat să creezi brand-ul?
  • Ce îl face unic?
  • Care sunt principiile și valorile de bază?
  • Cum vrei să se simtă oamenii când se gândesc la brand-ul tău?

Brandingul stă la baza creării unei companii, deoarece te ajută să definești scopurile acesteia și să ”cultivi” ceea la ce se pot aștepta consumatorii de la brand-ul tău și ce vor simți atunci când vor utiliza serviciile sau produsele oferite de tine.

Marketingul, în contextul acestei comparații, se referă la instrumentele și metodele pe care le folosești pentru a livra mesajul brand-ului tău. Dacă brandingul se bazează pe întrebarea de ce?, marketingul este despre cum?. Cum să transmiți către consumatori identitatea companiei și să îi faci să îți fie clienți fideli? 

branding-vs-marketing

De exemplu, compania Nike se poziționează drept un brand care promovează dragostea de sine, conceptul de body positivity, dar în același timp și un stil de viață sănătos, atletic și plin de energie. Ca să transmită aceste valori audienței sale, Nike folosește diverse strategii de marketing, precum: crearea de ad-uri cu aceste mesaje, colaborarea cu sportivi sau influenceri faimoși (cu toate tipurile de corp) sau chiar și crearea unui mini-serial în care apar haine și încălțăminte marca Nike.

nike-branding

Un alt exemplu ar fi compania de încălțăminte TOMS. Misiunea lor este de a ajuta la îmbunătățirea vieților oamenilor prin business-ul lor și acest lucru este încorporat în toate acțiunile companiei. Modelul lor de marketing se numește ”one-for-one” și se referă la faptul că pentru orice pereche de încălțăminte vândută, compania donează o pereche unui copil dintr-o țară în curs de dezvoltare.

H&M este o altă companie care a început să se poziționeze drept un brand conștient, căruia îi pasă de schimbarea climatică și de clienții săi. Încercând să demonstreze că se luptă cu ”moda rapidă” (fast fashion), aceștia au lansat H&M Conscious, o ramură a companiei care produce haine doar din materiale sustenabile.

Care este mai important?

Cele două sunt complementare, iar pentru a avea succes, orice companie trebuie să le implementeze pe ambele. Este foarte important să înțelegi diferitele roluri pe care le au în companie. Dacă compania ta are un branding excelent și o identitate care atrage clienți, dar nu ai strategii de marketing pe măsură, compania ta va fi trecută cu vederea. Și vice versa. Dacă metodele de marketing pe care le implementezi sunt eficiente, dar nu ții cont de branding, succesul va fi de scurtă durată (dacă va exista), deoarece consumatorii nu se vor simți conectați cu brand-ul tău și vor cumpăra de la orice alt competitor de-al tău, fără să stea pe gânduri.

Niciunul dintre cele două nu este mai important sau are întâietate. Însă brandingul stă la baza strategiei de marketing, deci ar trebui implementat în primul rând. Chiar dacă deții o afacere mică, este important să definești clar ce reprezintă brand-ul tău și să faci acest lucru înainte de a începe să concepi metodele, strategiile și tacticile de marketing specifice.  

Acest articol face parte din seria 30 De Zile De Marketing Debordant. În următorul articol vorbim despre cele mai bune cărți din marketingul online.

Pentru informații relevante din domeniu, urmărește-ne pe Facebook și/sau Instagram.

Autorul articolului:
Diana Caducenco

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *